מורה כועסת

מי אמורה להשלים את המחברות החסרות

אתמול עוד “נגלה” של ילדים חזרה לספסל הלימודים.
חלקם צעדו בהתרגשות ובציפייה לכוון בית הספר, חלקם היו מעדיפים
להישאר במצב הנוכחי ולדחות או אפילו לבטל את מועד החזרה.
חודשיים פלוס של שהיה בבית, של למידה (או במקרים רבים של חוסר למידה)
מרחוק, של גבולות שהתרופפו מעט (או הרבה) השפיעו ללא ספק על כל ילד.
אחת התופעות הלא נעימות של התקופה היא קושי ללמוד מרחוק ולמלא
משימות שדורשות ריכוז והתגייסות כמו כתיבה במחברת ושיעורי בית.
לחלק מהילדים המטלות האלה לא פשוטות גם בזמנים כתיקונם, אבל בתנאים של
למידה בקורונה יותר ויותר ילדים התקשו בביצוען.
כך אמהות רבות פוגשות תופעה של ילדה שמסרבת לחזור לבית הספר
בטענה כי המחברות שלה לא מושלמות.
גם אם את עוברת את מה שאני מתארת וגם אם לא,
קל לדמיין את המצב בווריאציה כזו או אחרת:
ילדתך בת 10 או 11 בוכה בכי קורע לב או מכריזה בנחרצות שהיא
בשום פנים ואופן לא הולכת לבית הספר בגלל המחברות החסרות שלה.

מה את עושה?
ולפני שאת עונה, עצרי רגע.
מה את מרגישה במצב כזה?
האם את חרדה, כועסת, מתוסכלת, מרחמת, חסרת אונים?
אולי את מרגישה יותר מרגש אחד.
חכי עם התגובה. תמשיכי להיות עם הרגשות שלך, שימי לב
גם לתחושות בגוף ולמחשבות.
הרגשות, התחושות והמחשבות שלך מספרים את הסיפור שלך.
והוא לא פחות ואפילו יותר חשוב מהסיפור של בתך!
מה הסיטואציה הזאת עם ילדתך מעוררת בך?
איך הוריך היו מגיבים בילדותך במצבים דומים?
מה לימדו אותך כילדה צעירה על התמודדות עם קושי כזה ועם קשיים בכלל?
שימת לב לסיפור שלך תאפשר לך להגיב בצורה מתאימה ומדויקת יותר
לצרכים של בתך שמסתתרים מתחת לבכי או להתנגדות.
את תצליחי לערב את עצמך פחות, להקשיב לילדתך מבעד להתנהגותה

ולראות מה היא צריכה באמת.
לעיתים קרובות אנחנו מתקשות להקשיב עם לב פתוח, כי הסיפור שלנו
ישר מקפיץ אותנו למסקנות ברורות: ” היא סתם עצלנית!”, “היא בחרה לא
להשלים את המחברות, היא צריכה להתמודד עם התוצאות לבד”! ,
“היא ממש מסכנה, אני חייבת להשלים לה” וכו’.
הקשבה עם לב פתוח תאפשר לך לגשת לבתך ולברר איתה מה כל כך
מפריע לה במחברות לא מושלמות. את עשויה לגלות מגוון תשובות:
“אני מפחדת שהמורה תחשובנה שאני תלמידה לא טובה”,
“אני מתביישת מהחברות שלי, הן תמיד מבקשות ממני מחברות”,
“אני חוששת מעונש”, “אני לא מסוגלת לשבת שעות ולהשלים את
כל מה שהחסרתי” ועוד ועוד.
שימי לב איך התשובות האלה מאירות את הסיפור של בתך באור חדש.
אבל את זקוקה להקשבה ללא הפרעות של הרעשים הפנימיים שלך,
שמקורם בדרך כלל בילדותך. לדוגמה, אם גדלת במשפחה בה הכל היה
חייב להיות מושלם, מצב של חוסר מושלמות אצל בתך מעורר אצלך חרדה וכעס.
אם בביתך היה נהוג שהמבוגרים לוקחים אחריות על כל קושי של הילד,
יתכן שתהי מוצפת ברחמים כלפי ילדתך. כמובן, זאת רק דוגמית של תסריטים אפשריים.
יש כל כך הרבה סגנונות ודפוסים.
עכשיו את יכולה להבחין איזה צורך עומד מאחורי התגובות של בתך
ולמה היא זקוקה כדי לקבל מענה מדויק.
אולי היא זקוקה לביטחון ממך שזה בסדר להיות לא מושלמת.
או לאמון שלך שהיא יכולה להצליח ולהתמודד. או לתמיכה שלך כשהיא בוחרת לתקן את המצב. או לשילוב של כל הדברים ואולי גם דברים נוספים.
אין כאן נוסחה יחידה שלפיה חייבים לפעול כשהילדה מגלה קושי מסוים.
יש כאן ילדה, יש כאן אמא.
שני עולמות שנפגשים כל פעם בנקודה אחרת.
את יכולה להביא כל כך הרבה טוב לעולם של בתך: אמונה שהיא ראויה
בעצם קיומה, בטחון שהיא מסוגלת, חמלה ואמפתיה.
לכי עם הטוב הזה כשאת רואה את בתך.
תקשיבי לה ולעצמך למה היא זקוקה עכשיו.
זה לאו דווקא השלמה של המחברות על-ידך או לחילופין עמדה
קשוחה של “תסתדרי לבד”!
זה מענה שיעצים ויחזק אותה תוך כדי שאתן מקרבות את עולמותיכן ונוגעות עמוק אחת בתוך השנייה.
איך זה יראה בפועל אצלך?
אני באמת לא יודעת. את תבחרי מה שנכון לך ולבתך.
לדוגמה, את יכולה “רק” להקשיב ולהכיל וזה כבר יהיה מספיק.
יכול להיות שתרצי גם להדריך איך להשלים את המחברות בדרך הכי
יעילה (עם חברה, במינונים קטנים וכו’). יתכן שתציעי לבתך לוותר על
ההשלמה, כי ברור לך שהמורות לא באמת יקפידו על כך.
גם חשיבה משותפת על פתרונות אפשריים יכולה להיות במקום.
זה לא באמת משנה.
את תדעי איך לפעול כשתסכימי להקשיב ולראות את עצמך ואת בתך.
אני רוצה להציע לך כלים נוספים שיעזרו לבתך לכתחילה להיות מתוסכלת
פחות ממצבים כאלה וכשהם כבר קורים להתמודד איתם בצורה טובה יותר.
בספר שלי “מדריך לרגשות להורים ולילדים” תמצאי כלים פשוטים וחווייתיים
שילמדו את בתך ואת שאר ילדיך להכיר את רגשותיהם, לקבל אותם ולהתנהל
איתם בצורה מתאימה. במקום לבכות, להרביץ, להציק או לסגת בשתיקה,
ילדיך ילמדו דרכים לבטא את עצמם במילים שמכבדות את עצמם ואת סביבתם.
לא צריך לחכות לחנוכה כדי להכניס את האוצרות האלה הביתה.
בחזון שלי כל משפחה מחזיקה בעותק של “מדריך לרגשות”, כי השימוש
בו יכול להביא לשיפור משמעותי באווירה בבית, בהתנהגות הילדים
וביכולת שלהם להתמודד עם קשיים, עכשיו ובמשך כל חייהם.

 

רגע, אמא! אל תשכחי למלא את כתובת המייל שלך כדי שהפוסטים הכי מעודכנים יגיעו ישירות אלייך

דילוג לתוכן