מלכת הכיתה

הצילו! הבת שלי סובלת בקפסולה ללא חברות ועם “מלכת הקפסולה” שדוחקת אותה הצידה.

לא יאמן כמה מילים חדשות הילדים (וגם אנחנו) הכרנו השנה.
ביניהם המושג “קפסולה” שנכנס לחיינו ואני מקווה שהולך לעזוב בקרוב.
קפסולה נועדה לשמור על הילדים, אבל לעיתים קרובות יש לה תופעות לוואי חברתיות
ממש לא נחמדות.
אמהות רבות עמדות מול מצוקה חברתית של ילד שמתמודד עם מציאות לא פשוטה בעקבות חלוקה לקפסולות ומחפשות תושייה:
הנה אחת הפניות שקיבלתי לאחרונה:
“רציתי לשאול על הבת שלי בכיתה ד.
השנה חילקו אותן לקפסולות והיא ממש סובלת כי כמעט כל החברות שלה בקפסולה השנייה.
היא טוענת שבנוסף יש בת מרכזית מהקפסולה שלה שדוחקת אותה (ואולי גם אחרות) הצידה כל הזמן.
מה אפשר לעשות”?
אכן השנה ילדים רבים מצאו את עצמם בקפסולה ללא חבריהם הטובים.
גם כך שהות בבית ספר הפכה למורכבת לחלק גדול מילדים בגלל בידודים, סגרים, הגבלות שונות ושינוים אחרים שפוגעים בתחושת רציפות ובטחון שלהם.
על רקע זה ענייני חברה עלולים להיות מאתגרים יותר ולגרום למצוקה רגשית אצל ילדים.
איך אפשר לעזור?
     1. דבר ראשון הוא להקשיב לילדה, להכיל ולתקף את הרגשות שלה. עצם ההקשבה שלנו עוזרת לה להרגיש שהיא לא לבד, שמבינים אותה ונותנים לה גב.
זה מעניק לה כוחות להתמודד וגם לחפש פתרונות.
2. כדאי להתבונן מאיפה נובע הקושי.
האם הקושי התחיל רק מהחלוקה לקפסולות או שהיה קיים גם קודם?
האם יש קשיים נוספים?
לאחרונה להרבה ילדים צצות בעיות שונות שמצביעות על קושי להתמודד עם המצב החריג בו אנחנו חיים כבר למעלה משנה.
במידה ומזהים קשיים נוספים ו/או קודמים חשוב להתייחס גם אליהם.
לדוגמה, אם אנחנו מזהות שלאחרונה הילדה מתוסכלת בקלות, בוכה יותר מהרגיל או מתפרצת בכעס, סביר להניח שהיא זקוקה ליותר תמיכה והכלה מצידנו ובנוסף אולי גם להכוונה איך להתמודד טוב יותר.
אחת הדרכים היעילות והמהירות ביותר לעזור לילדים במצבים כאלה היא זמן אישי אתם.
אני יודעת שמדובר בהשקעה עצומה מצד האמא כאשר היומיום כל כך עמוס ותובעני,
אבל 10 דקות כל יום או כמה פעמים בשבוע ממש יכולות לשנות את המאזן הרגשי של הילדה ולנסוך בה יותר שלווה ובטחון ולחזק את החוסן הנפשי שלה.
3. כדאי לשוחח עם המורה המחנכת ולברר איך היא רואה את המצב.
יכול להיות שבדרכים פשוטות היא יכולה להקל על הילדה ולעודד אותה ליצור חברויות בקפסולה שלה.
המורה יכולה לצוות בנות לעשות פרויקט ביחד, לתת להן משימה בכיתה או מחוצה לה וכך לגרום לאינטראקציות חיוביות ביניהן שעשויות להוביל לחברות.
4. במקרים מסוימים יתכן ונכון להעביר לקפסולה אחרת (במידה ויש אפשרות כזאת).
רק חשוב לזכור שלא תמיד זה פותר את הבעיה, כי הקושי רחב יותר.
כלומר, מדובר בקושי להסתגל למצב חדש של למידה בית הספר בתנאים של קורונה, לשאת דאגות, חוסר יציבות  וחרדה, להתמודד עם כל כך הרבה מעברים ושינויים ובנוסף ליצור קשרים חברתיים חדשים.
כדאי לבדוק את העניין יותר לעומק לפני שעושים את הצעד של העברה.
     5.איך להתייחס לעניין של בת מרכזית בקפסולה שדוחקת הצידה את הילדה ואולי גם את הבנות האחרות?
הרבה פעמים החוויה הכואבת בסיטואציות האלה היא בדידות ותחושות של בושה וחוסר ערך: “אני לא שווה”, “משהו לא בסדר איתי”, “אי אפשר להיות חברה שלי” וכו’.
לכן הדבר הראשון שעלינו לעשות כשהילדה משתפת אותנו  בסיפור כזה, הוא להחזיר לה את ה”ביחד” על-ידי נוכחות רגשית שלנו.
ברגעים כאלה היא זקוקה מאתנו לרשות מוחלטת להרגיש את כל קשת הרגשות שלה, להקשבה, לאמפתיה, להכלה ולתיקוף רגשות.
הרבה פעמים זה ממש לא פשוט בשבילנו כי אנחנו מופעלות על-ידי הכאב של הילדה וקשה לנו לשאת אותו.
נשתמש בטכניקות של ויסות עצמי כדי שנוכל להעניק לילדה שלנו תמיכה רגשית
שהיא כל כך זקוקה לה.
בנוסף הכרחי להעביר לה מסר שהיא בסדר, טובה וראויה לאהבה ולחברות.
התנהגות הילדה המשתלטת נובעת מהקשיים האישיים שלה שלא קשורים לילדה שלנו.
חשוב להימנע מלתת ישר עצות או לתהות האם היה אפשר לפעול אחרת.
זה משאיר את הילדה שוב לבד, לא מובנת ומבוישת על כך שלא מצליחה להשתמש בכל האסטרטגיות האלה.
כחלק מהפתרון אני ממליצה לחשוב איך לעזור לילדה להתחבר לחברות אחרות, כך שהיא תחוש שייכת ומחוזקת
לעומת תחושה של בדידות ובושה.
לדוגמה, אפשר לחשוב איזה חברות ניתן להזמין הביתה או ללכת אליהן.
אולי ליזום יציאה לפארק ולהציע לאמהות של חברות פוטנציאליות להצטרף עם בנותיהן
או לשלוח אותן לבד.
לפעמים מספיק חברה אחת כדי שהילדה תרגיש טוב יותר.
לא משנה מה הרעיון שמתאים לכל בת ואמא, הכיוון הוא לעודד יצירת חברויות חדשות.
גם כאן יש מקום להתייעץ עם המורה ולבקש את עזרתה.
סביר להניח שהמורה ערה לדינמיקה חברתית בכיתה, שמה לב שיש “מלכת הכיתה” ויכולה לחשוב על דרכי פעולה מתאימות.
     6. יש גם מקום לעודד המשך קשר עם חברות הוותיקות מהקפסולה הראשונה.
לא תמיד זה עובד, כי בגילאים הצעירים חברות מושפעת מאוד מקרבה פיזית.
אבל לפעמים זה אפשרי שהבנות יפגשו אחרי הלימודים או בימי החופש.
תחושת הביחד שנוצרת בעקבות החברות גם אם היא מתקיימת מחוץ לכיתה
תלווה את הילדה בבית הספר ותעניק לה גב ותזרים בה כוחות.

רגע, אמא! אל תשכחי למלא את כתובת המייל שלך כדי שהפוסטים הכי מעודכנים יגיעו ישירות אלייך

דילוג לתוכן